سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

1- حضرت امام مالک رحمه الله علیه از حضرت عائشه صدیقه طاهره رضی الله عنها روایت می کند که حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه بیست وثق( شصت صاع، برابر پنج من) خرما بر روی درخت نخل خرما بود به طور هدیه به بی بی عائشه رضی الله عنها داده بودند وقبل از رحلت خویش فرمودند: ای دختر عزیزم، از همه مال و دولت وغیره برای من هیچ کس بیشتر از تو عزیز تر نیست، بدون شک من بیست وثق خرما به تو هدیه نموده بودم اگر تو همان موقع این مقدار را می چیدی ، پس در ملکیت تو می بود، اما الان ان مال همه وارثین است که در ان دو برادر ودو خواهر تو هم شریک هستند، پس طبق احکام قران کریم، اکنون ان را تقسیم کن. حضرت ام المومنین عائشه رضی الله عنها عرض کردند: پدر جان اگر خرماها بیشتر از این که به من بخشیده بودی هم بودند باز هم من از این بخشش منصرف می شدم وانرا تقسیم می کردم، لیکن شما به من بگویید که خواهر من فقط ( اسماء) یکی است و شما می فرمائید دوخواهر، پس خواهر دومی کیست؟ حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنها فرمودند: که در رحم (بنت خارجه) دختر است(ایشان همسر دوم بودند) پس تو وصیت مرا بپذیر وبه ان عمل کن، و زمانی که ام کلثوم بنت صدیق رضی الله عنها متولد شد طبق وصیت پدر به ایشان ارث رسید. از این وصیت کرامت الهامی حضرت ابو بکر صدیق رضی الله عنه ثابت می گردد که در رحم همسر خود، وجود ام کلثوم را معلوم نموده وبه حضرت عائشه صدیقه رضی الله عنها فرمودند که خواهر دوم تو یعنی ام کلثوم موجود است.(تاریخ الخلفاء ص 61 مطبوعه ی فخر المطابع لکهنوی).

2- ابو یعلی (رح) از حضرت عائشه طاهره رضی الله عنها روایت می کند: حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه از بی بی عائشه رضی الله عنها پرسیدند که رسول اکرم صلی الله علیه و سلم در چه روزی از این دنیای فانی رحلت نمودند؟ ایشان جواب داد که در روز دوشنبه، پس شیدنا ابوبکر صدیق رضی الله عنه فرمودند: که من یک روز بعدتر از ان خواهم مرد، پس در شب سه شنبه رحلت نمودند وقبل از طلوع فجر تدفین شدند. واین یکی دیگر از کرامات ابوبکر صدیق رضی الله عنه بود.( تاریخ الخلفاء ص 62).

3- ابن سعد( رح) از حضرت سعید بن مسین رضی الله عنه روایت می کند که در هنگام رحلت سیدنا ابوبکر صدیق رضی الله عنه مکه معظمه تکان می خورد، پس ابو قحافه پدر ابو بکر صدیق رضی الله عنه فرمودند که این زلزله چگونه امد؟ مردم به ایشان عرض کردند که پسر شما رحلت فرمودند: پس ابو قحافه گفتند این مصیبت بزرگی است. در هنگام رحلت ابوبکر صدیق رضی الله عنه امدن زلزله در مکه معظمه ظهور کرامت ایشان است.( تاریخ الخلفاء ص 62) .

4- از حضرت عبدالرحمن بن ابو بکر رضی الله عنهما روایتی طولانی نقل است که باری حضرت صدیق اکبر رضی الله عنه مهمانانی را به خانه دعوت کردند وهنگام غذا خوردن خود ایشان هم شریک غذا شدند، هر شخص این را احساس می کرد که پس از برداشتن هر لقمه ای طعامشان بیشتر از پیش می گردید، حضرت ابو بکر صدیق رضی الله عنه به همسر خود که از قبیله بنی فراس بود، فرمودند این چه واقعه ای است؟ ایشان جواب داد که ای تاج سر من، طعام ما اکنون سه برابر زیاد تر از قبل است، حتی که همه میهمانان از این طعام خورده وسیر شدند و برای رسول اکرم صلی الله علیه وسلمنیز از ان طعام فرستاده شد و ان جناب صلی الله علیه وسلم نیز نوش جان نمودند . این هم ظهور کرامتی از کرامات حضرت ابو بکر صدیق رضی الله عنه بود که طعام اندک را همه مهمانان می خوردند و توام با ان طعام اضافه تر می شد.( متفق علیه)

5- در زمان صلح حدیبیه سیدنا عمر فاروق رضی الله عنه می فرمایند من به خدمت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم رفتم وپرسیدم : یا رسول الله صلی الله علیه و سلم ایا شما بر حق رسول خدا هستید؟ نبی کریم صلی الله علیه وسلم فرمودند: بله هستم، باز سوال کردم ایا ما بر حق و دشمن بر باطل نیست؟ انحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: بله! باز عرض کردم اگر چنین است پس چرا ما در مورد دین خود ذلت را بپذیریم؟ یعنی اگر ما بر حقیم و صلح حدیبیه از جهت مصلحت انجام گرفته چرا این صلح بر قرار باشد؟ رسول اکرم صلی الله علیه وسلم پس از شنیدن سخنان من ارشاد فرمودند من رسول خدایم ونافرمانی او تعالی را هرگز نمی کنم و رضای خدا چنین است ومن هم  به رضای او راضی هستم و چنین کردم وخدایتعالی مدد کار ما هست وبالاخره ما را بر دشمن  غلبه خواهد کرد، باز عرض نمودم که مسئله دیگر اینکه شما به ما نفرموده بودید که خیلی زود به بیت الله تشریف می برید و همه با هم دور کعبه طواف می کنیم! رسول اکرم  صلی الله علیه وسلم فرمودند: بله، اما من ایا به شما گفته بودم که در همین سال می رویم؟ من عرض کردم خیریا رسول الله صلی الله علیه وسلم.پس رسول الله صلی الله علیه وسلم ارشاد فرمودند: شما حتما و به طور یقین به انجا می روید و دور بیت الله طواف می کنید. بعد از ان نزد ابو بکر صدیق رضی الله عنه رفتم و از ایشان پرسیدم ایا حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم رسول بر حق خداوند نیست؟ ایشان جواب داد که بدون شک هست، من عرض کردم ایا ما بر حق ودشمن بر باطل نیست؟ صدیق اکبر رضی الله عنه فرمودند بله چنین است، من باز عرض کردم اگر ما بر حق هستیم ومخالف بر باطل است پس درباره دین خود چرا ذلت نشان دهیم وصلح را اختیارکنیم؟حضرت ابو بکررضی الله عنه در جواب فرمودند:ای بنده خدا بشنو که محمد  صلی الله علیه وسلم بدون شک وشبهه رسول وفرستاده خداوند ذوالجلال  است و هیچگاه  بر خلاف احکام الله تعالی کاری نمی کند الله جل جلاله مددکار رسول اکرم صلی الله علیه وسلم است وغلبه دهنده بر دشمن است، پس تو احکام او را به سختی و استقامت عمل نما، چرا که بخدا قسم است، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بر راه حق روان است. من پرسیدم که ایا رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به ما نفرموده بود که ما  به بیت الله می رویم وانرا طواف می کنیم؟ صدیق اکبر رضی الله عنه  فرمودند : که ایا رسول اکرم صلی الله علیه وسلم این را هم فرموده بودند که شما در همین سال به بیت الله می روید و انرا طواف می کنید؟ جواب حضرت صدیق اکبر رضی الله عنه عیناً حرف به حرف مانند جواب رسول خدا صلی الله علیه وسلم بود که این هم از کرامات صدیق اکبر رضی الله علیه وسلم می باشد.






تاریخ : سه شنبه 93/12/5 | 3:31 عصر | نویسنده : RF-M | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.