سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یکی از ادعاهای وهابیت ادعای تحریم بناء قبور است و آنرا بدعت وحرام و خلاف سیره صحابه(رضی الله عنهم) میدانند و لذا قبور و بارگاه ها را خراب می کنند .  در این متن ساخت بارگاه قبور را در سیره سلف بررسی می کنیم


یکی از بهترین مصادیق، قبر پیامبراکرم (صلی الله علیه وسلم) است که مربوط به عصر صحابه است. در زمان خود صحابه، اولین کسی که برای قبر نبی مکرم(صلی الله علیه و سلم) دیوار بناء کرد، حضرت عمر(رض)  بوده است.(وفاء الوفاء سمهودی، ج2، ص541)

ام المومنین عایشه (رض)در کنار قبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم)، قبل از این که دیواری بر اطراف قبر نبی مکرم (صلی الله علیه وسلم) بناء شود و بعد از بناء دیوار، در آنجا هم سکونت داشت و هم عبادت می‌کرد.(همان، ج2، ص544). 
حضرت عبدالله بن زبیر(رض) آمد این حائط را از بین برد و بناء جدیدی ساخت. عمر بن عبدالعزیز(رض) آمد این بناء را از نو ساخت و توسعه داد.

ولید بن عبدالملک(رض)،  به عمر بن عبدالعزیز(رض) که از طرف ایشان حاکم مدینه بود، دستور داد تا حرمی که بر روی قبر نبی مکرم(صلی الله علیه وسلم) است را از بین ببرد و توسعه بدهد و حجرات زنان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و سلم) را هم وارد حرم پیامبر اکرم کند(.البدایة و النهایة، ج9، ص89)

جالب این که قبر سلمان فارسی(رض) در مدائن، توسط صحابه و تابعین بناء شد.(تاریخ بغداد، ج1، ص163)

 

قبر طلحه و زبیر(رضی الله عنهم) که در جنگ جمل کشته شدند و در بصره بود، بر روی قبر آن دو صحابی جلیل القدر ، توسط صحابه و تابعین، بناء و حرم ساخته شد.(رحلة ابن بطوطة، ج1، 187/ المنتظم ابن جوزی، ج4، ص387)

قبر ابوایوب انصاری(رض) صحابه نبی مکرم(صلی الله علیه و سلم) که در سال 52 در جنگ روم به شهادت رسید، در ترکیه در شهر وان، دارای گنبد و زیارتگاه و بارگاه است.

قبر امام مالک در مدینه بوده و زیارتگاه عموم مردم بود.

قبر امام محمد بن ادریس شافعی، در مصر زیارتگاه مردم است.

قبرامام  ابوحنیفه وامام احمد بن حنبل در بغداد مورد توجه است.





تاریخ : سه شنبه 94/5/27 | 3:8 عصر | نویسنده : RF-M | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.